Bästa post-graviditetsövningarna

Viktigt direkt efter förlossning är att jobba med aktivering av bäckenbotten och lokala djupa muskler i bålen. Bäckenbotten träning går att variera på flera olika sätt. Bålens stabiliserande muskler aktiveras lätt, sedan behåller man positionen i rygg/bäcken och jobbar med inliggande leder såsom tex höft och axlar. Sen ökar man detta genom ökad belastning på olika sätt tex olika positioner, vikter, hävarmar etc. 
 

Nu tre månader efter förlossning så känns det viktigt att fortsätta jobba med  bäckenbotten och bålen. Men väldigt viktigt också att komma igång med sätesaktivering, då detta lätt kopplas bort under graviditeten pga ökad belastning framåt och på ländryggen, samt när man bär sitt barn som blir tyngre för varje dag :)
Viktigt också med aktivering kring skuldror och länd-bröstrygg, dels pga allt bärande men också pga ammande och mycket stillasittande ffa i början. 
 

Två övningar har blivit favoriter hos mig: en sätesövning och en bålövning!
 

Sätesövning (bild): fokus här är att aktivera bålen och hålla höfter i lätt utåtrotation (tex. mha. miniband) och sedan sträcka upp höften (motstånd med gummiband) genom att aktivera sätet och samtidigt kontrollera ländryggen (ej svanka denna). Denna övning går sedan att bygga på med större hävarmar och vikter. 

Bålövning: Man ligger på rygg och aktiverar bålen lätt med 90 grader i knäna, höfterna böjda och fötterna i marken. Lyft sedan ett ben sakta upp utan att du tappar kontrollen i bålen. 

Testa gärna dessa övningar!
Och håll utkik alla gravida och nyblivna mammor: I vår kör Fysios igång Mamma-magegrupper! :) 

/Emma Söderström

Fysios hemsida!

Äntligen är Fysios hemsida färdig!

Nu är Fysios gemensamma hemsida färdig. Vi hoppas den ska klargöra hur vi arbetar hos oss och hur vi tänker kring rehabilitering. Här kommer vi lägga upp nya spännande saker som händer hos oss (vi har tex en stor grej på gång som kommer lanseras januari 2018 :). Vi kommer regelbundet också uppdatera bloggen och hoppas att ni kikar in hos oss då och då. Vi ses på Fysios! :) 

Pilatesreformer

Från 1 januari 2018 startar vi upp vår pilatesreformer verksamhet! Detta ser vi mycket fram emot. Denna träningsform är något som vi tror våra patienter kommer att uppskatta och ha stor nytta av.

 Vi hoppas också att maskinerna kommer användas flitigt av kunder som tidigare tränat i dessa på IKSU och även nya kunder som är nyfikna på att prova på en ny typ av träningsform. Varmt välkomna! :) 

Kontakta oss

Det går bra att boka tid hos oss via mail eller telefon. Vi föredrar mail eller sms, då vi har svårt att hinna svara i telefonen under dagen.
Avbokning görs senast 24 h innan bokad tid och går bra att göra via mail, sms eller röstbrevlådan. Vi återkommer så snart vi kan.

Kontaktinformation

Adress
FysioS
Storgatan 115
903 33 UMEÅ

Välj mottagare av ditt meddelande: